ضرورت مهدویت

در ابتدای بحث درباره مهدویت این سوال مهم مطرح است که با وجود علوم مختلف بحث کردن در موضوع مهدویت چه ضرورتی دارد آیا این بحث یک بحث فرعی است؟ یا جزء مباحث مهم و اصلی زندگی است؟ آیا سخن  مهدویت نیازی از نیازهای امروز ماست و می‌تواند تحول اساسی در زندگی ما ایجاد کند؟.

 

روشن است که شناخت و ضرورت و بایستگی این موضوع سبب تقویت انگیزه و نشاط در پیگیری این بحث و به کارگیری تمام امکانات مادی و معنوی در جهت ترویج این عقیده برآورده اساسی زندگی خواهد شد ما مدعی هستیم که بر اساس متون دینی امامت و مهدویت هویت اصلی و اساسی مسلمین است و به همین دلیل در راستای توصیه‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام بوده است امامت اصلی است که در راستای اصول مهم دین یعنی توحید و نبوت طرح شده و مکمل و متمم آن اصول است.

بجاست در این مجال  ضرورت پرداختن به بحث مهدویت را در ابعاد گوناگون بررسی کنیم :

 

۱. بعد اعتقادی:

بدون شک اعتقاد رکن اصلی شخصیت انسان است که اعمال و رفتار آدمی را شکل می‌دهد به همین دلیل انبیا الهی در جهت اصلاح عقاید انسان کوشیدند در اسلام مردم به اعتقاد خدا و پیامبران از جانشینان پیامبر دعوت شدند و امام مهدی آخرین جانشین رسول خداست که هر مسلمانی مکلف است پس از شناخت و امامتش را بپذیرد و مطیع باشد در متون دینی معرفت امام جایگاه بسیار مهمی دارد و اساس این سعادت دنیا و آخرت دانسته شده است قرآن کریم می فرماید (هر گروهی را با امام و پیشوای خود را می‌خواهیم سوره اسراء ء آیه ۷۱ )

و پیامبر اکرم می فرماید هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته است به مرگ جاهلیت مرده است(کمال الدین ج۱ ص۹)

امام حسین علیه السلام نیز در پاسخ به کسی که پرسید راه معرفت خدا چیست؟ فرمود راه شناخت خدا و اطاعت از قوانین است که مردم هر زمان امام زمان خود را که طاعتش بر آنها واجب است بشناسند (علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۹)

این همه تاکید بر اعتقاد به امام و لزوم شناختن  او برای این است که پس از پیامبر خدا  امام راه مستقیم الهی است هر کس بخواهد به خدا ایمان داشته باشد و اطاعت کند باید از امام زمانش فرمان برد و لازمه اطاعت شناختن امام و پذیرفتن امامت است.

امام باقر علیه السلام می فرمایند هیچ بنده ای  مومن نیست مگر اینکه خدا و رسول و به همه امامان و امام زمانش را بشناسد و همه امور را به او برگرداند و تسلیم امر باشد.(کافی/ج۱/ص۱۸۰)

به دلیل همین اهمیت و لزوم معرفت است که اهل بیت علیه السلام سفارش کردند که معرفت را از خدا بخواهید .

(خدایا تو خودت را به من بشناسان که اگر او را به من نشناسانی از مسیر دین الهی گناه خواهم شد نکته مهم دیگر این است که معرفت امام مثل ایمان به خدا مراتب و درجات مختلفی دارد و هر کس به اندازه شناخت و معرفتش از امامت امام بر می‌گیرد روشن است که شناخت نام و نسب امام کافی نیست بلکه کمترین حد معرفت است آن است که شخص بداند امام منصوب از طرف خداست که به وسیله پیامبر یا امام به پیشین به مردم معرفی می‌شود و برخوردار از دانش الهی و بشری و معصوم از هر گناهی و خطایی است. اطاعت  از او در تمام امور واجب و به منزله اطاعت از پیامبر خداست.

 

۲. بعد اجتماعی:

مهدویت از نظر اجتماعی نیز اهمیت دارد زیرا مهدویت نگاه روشن و امیدوارانه به آینده بشر است جامعه که آرمانش رسیدن به مدینه فاضله مهدوی است جامعه امیدوار است و در پرتو دین به حرکت و نشاط و پویایی امید دارد و از نومیدی در امان خواهد بود.

نیز جامعه که به آینده زیبا و آرمانی امیدوار است همین امروز بحث را به صلاح و اصلاح می‌پردازد و با ارزش  های اسلامی و انسانی احیا می شود. بدین سان مهدویت بهترین عامل برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و بسترسازی برای ترویج فضایل در افراد جامعه است به ویژه که شناخت عمیق افراد نسبت به امام مهدی عجل الله با افزایش عشق و محبت آنها زمینه اطاعت از امام را بیشتر فراهم می کند همچنین جامعه که به عدالت مهدوی دلبسته است و آرمانش تحقق عدالت در همه جهان و برچیده شدن ظلم و ستم از همه زمین است حرکتی عدالتخواهانه را در پیش می‌گیرد برای آن زمینه سازی می کند از همین جاست که حرکت‌های با رویکرد عدالت طلبی و ظلم‌ستیزی شکل می‌گیرد. چنانچه که انقلاب اسلامی ایران با هدف زمینه سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی به راه افتاد و ملت با همین انگیزه و آرزو تمام امکانات مادی و معنوی اش را در مسیر انقلاب تأکید کرد.

۳. بُعد سیاسی:

بشر در طول تاریخ خود مکتب ها و حکومت های زیادی را تجربه کرده است ولی در هیچ یک از  آنها گمشده خود را که عدالت و امنیت است پیدا نکرده و پیوسته در ناکامی و شکست ها را گرفته است در دوره‌های اخیر کاپیتالیسم و کمونیسم نیز در پاسخگویی به نیازهای بشر ناکام ماندند که نشانه‌های آن بحران اخلاقی و امنیتی است که به آن گرفتار شدند حال تکلیف این بشر وامانده و سرگشته از ناکامی ایم تا ناکامی ها و شعارهای بی عمل به نظاره گر سراب ها چیست ؟

امروز بشریت به دنبال اندیشه سیاسی دیگری است که ارزشهای  انسانی را در آن بیابد و آن اندیشه سیاسی اسلام و حکومت مهدوی است که در راس آن شایسته ترین مردم قرار گرفته است نظریه مهدویت یک اندیشه جهانی است و این اندیشه برای جهان و اداره آن طرح و برنامه دارد مهدویت در عرصه حکومت دارای اهداف بلند و ارزشی است و حتی می تواند برای حکومت دینی در عصر غیبت یک طرح راهبردی باشد به علاوه مهدویت از بعد سیاسی نظام ولایت فقیه را به عنوان نیابت از مهدی در زمان غیبت طرح می کند و الگویی مناسبی از حکومت صالحان و نیکان را به جهانیان ارائه می نماید این نظم سیاسی توافق تداوم نظام سیاسی مهدوی است و پذیرش و سر سپردن به فرمان ولی فقیه در ادامه  اطاعت پذیری از امام زمان است بنابراین مهدویت ضامن شکل گیری یک نظام الهی به سرپرستی و فقیه جامع الشرایط است که حرکت جامعه اسلامی را در جهت آرمان‌های قر آنی و مهدوی قرار داده را برای فراهم کردن زمینه های ظهور مهدی حکومت جهانی و بسیج می کند چنانچه که در جریان انقلاب بزرگ خمینی کبیر شاهد آن بوده ایم .

۴. بعدتاریخی:

مهدویت از نظر بعد تاریخی سابقه طولانی دارد و تاریخ اسلام و مسلمین از همان آغاز با این موضوع گره خورده است در روز بزرگ غدیر پیامبر همگام با معرفی امام علی(ع) به عنوان امام پس از خود همه امامان از جمله حضرت مهدی را معرفی کرد و او را به همگان نشان داد پس از آن یک یک از امامان از حضرت مهدی ظهور  او گفتند. بنابراین برخلاف ادعای بعضی از گمراهان مهدویت سخنان امروز و دیروز نیست بلکه تاریخی به گسترده تاریخ اسلان دارد؛ پس بحث کردن درباره مهدویت سخن گفتن درباره متن اسلام و قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) است  و مهدویت حقیقتی است که همه تاریخ اسلام پشتوانه آن است.

نیز تاریخ طولانی شیعه و پیروان اهل بیت گواه است که بخش مهمی از هویت تشیع مهدویت و انتظار ظهور مهدی بوده است به ویژه در طول حدود ۱۲ قرن غیبت امام مهدی آثار علمی و عملی عالمان شیعه پیوسته در مسیر ترویج این حقیقت و تبیین موضوعات و مسائل آن بوده است.

 

۵.بعد فرهنگی:

از مهمترین وظایف ما گسترش فرهنگ مهدویت  و زمینه سازی ظهور امام عصر است در این بخش باید راهبردی اساسی به روشن پیش‌رو داشته باشیم که برخی از محورهای آن به شرح زیر است:

۱ تبیین و ترویج فرهنگ انتظار :

انتظار به معنای آمادگی برای امر ظهور است لازم است همه امکانات و توانایی های جامعه در مسیر زمینه سازی و تحقق ظهور سازماندهی شود و همه عناصر مومن و منتظر فرج برای این هدف بزرگ بسیج شوند. شکل گیری چنین فرآیندی به یک برنامه جامع و کامل نیاز دارد که اهداف یاد شده را در نظر بگیرد و مسیر روشنی را برای تحقق آنها ترسیم کند .

۲.آسیب شناسی :

مهدویت یک عقیده اسلامی و راهبرد اساسی برای پیشرفت همه جوامع بشری و به ویژه جامعه بزرگی اسلامی است که همه باید هوشیار باشند که برخی آسیب‌های فرهنگی سبب انحراف در عقاید و باورهای مردم نشود و مفاهیم بلند مهدوی را به معانی پست و فرودست نکشاند برای نمونه تفسیر غلط انتظار مهدی(ع) یا تعیین وقت برای ظهور آسیب‌های است که این مجموعه فرهنگی نجات‌بخش را تهدید می‌کند و آثار ارزشمند و حیات بخش آن مخدوش می نماید بنابراین همگان به ویژه متولیان فرهنگ جامعه باید مراقب انحرافات باشند و پیوسته مسیر صحیح را برای قشرهای مختلف بیان کنند.

۳. دشمن‌شناسی:

دشمن از هر سلاحی استفاده می‌کنند تا از رشد تفکر مهدویت در جامعه جلوگیری کند به ویژه در این زمان با توجه به تنوع ابزارهای فرهنگی این سیاست به شیطانی با امکانات بیشتری دنبال می‌شود ؛ سایت ها وبلاگ ها و مجلات کتب و فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری عرصه ای است که دشمن برای تخریب فرهنگ مهدویت از آنها بهره می گیرد معتقدان و منتظران مهدی(ع) باید بپوشند با شناخت عمیق از مهدویت از همین ابزار در جهت مقابله با ترفندهای دشمن و خنثی سازی عملیات خرابکارانه مخالفان مهدویت بهترین بهره را ببرند.

 

نظرات خوتون رو با ما به اشتراک بگذارید. (:

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *